۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است.

واژه اوقات فراغت از دو کلمه اوقات و فراغت تشکیل شده است و بهتر است قبل بیان تعریف و مفهوم خود واژه اوقات فراغت به معنای لغوی این دو کلمه اشاره شود. در فرهنگ لغت اوقات جمع کلمه وقت به معنی هنگام‌ها، ساعت‌ها و روزگارها عنوان شده است. کلمه فراغت در زبان فارسی به معنای آسودگی و آسایش است و به طور معمول در مقابل واژه‌های مشغول بودن و روزمرگی و درگیری‌ها و گرفتاری‌هایی که موجب خستگی می‌شود به کار برده می‌شود. در چند لغت‌نامه فرصت، مهلت و امکان هم معنی شده است.

اوقات فراغت در زبان محاوره دارای چند معنی متفاوت است یک معنی آن فارغ بودن، فراغ بال داشتن و بیکاری است. معنی دیگر آن ضد شغل است یعنی دست کشیدن از کار و پایان کار و رها شدن از تلاش و فعالیت شغلی و معنی دیگر و آخر آن داشتن آسودگی و آسایش است که در برابر رنج و سختی به کار می‌رود. در مورد اینکه این معانی به چه میزان با مفهوم اوقات فراغت در حال حاضر فاصله دارند در ادامه خواهم نوشت.

خب فکر میکنم بد نباشد که اولین مطلب وبلاگ راجع به سوء برداشت از مفهوم اوقات فراغت باشد و خب برای استارت کار با نظر فردی که در کشور مدرک اوقات فراغت را دارد در باب این موضوع شروع کنیم. این شخص جناب دکتر عباس اردکانیان است که بیشترین کتاب را در این زمینه نوشته و ترجمه کرده است. «مردم در زمینه اوقات فراغت یا اطلاع ندارند یا دچار سوء برداشت از مفهوم اوقات فراغت هستند. افراد اوقات فراغت را به صورت اشتباهی با تفریح و سرگرمی معرفی میکنند. از این بدتر برخی افراد اوقات فراغت را با تعطیلات تابستانی، عید و آخر هفته اشتباه میگیرند. اما اوقات فراغت یک امر جاری در طول 365 روز سال است و در بین همه روزهای زندگی و روزمرگی های ما وجود دارد. اوقات فراغت به معنای استراحت نیست بلکه به معنای توانمندسازی است»