جفری دومازدیه (Joffre Dumazedier) متولد 30 دسامبر 1915 است و در یک خانواده متوسط ​​در شمال فرانسه به دنیا آمد. او دانش آموخته دانشگاه سوربن است. وی در سال 1954، گروه مطالعات تفریحی و فرهنگ عامه را تأسیس کرد. در سال 1956 در آمستردام، وی با حدود بیست جامعه شناس آلمانی، آمریکایی، انگلیسی، برزیلی، هلندی، روسی و یوگسلاوی سابق، کمیته تحقیق در مورد اوقات فراغت، به عنوان مؤلفه ای از انجمن بین المللی جامعه شناسی را ایجاد کرد. او در 25 سپتامبر 2002 چشم از جهان بست و در حدود 87 سال زندگی خود خدمات بسیاری را در زمینه جامعه شناسی و اوقات فراغت به جهان ارائه کرد.

دومازدیه جامعه شناس فرانسوی برای فراغت به معنای امروزی پنج شرط در نظر می‌گیرد:

1- فارغ از وظایف و اجبارهای مذهبی، اجتماعی، خانوادگی و ... باشد.

2- گزینش آزادانه فردی در آن مطرح است.

3- جدا از فعالیتهای معیشتی باشد.

4- نشاط‌آور باشد و احساس شادمانی به فرد بدهد.

5- پاسخگوی نیازهای فردی باشد.

فراغت از نظر دومازدیه مجموعه فعالیتهایی است که شخص پس از رهایی از تعهدات و تکالیف شغلی و اجتماعی با میل و اشتیاق به آن می‌پردازد و هدف از آن تفریح، استراحت، توسعه دانش، به کمال رساندن شخصیت خویش، به ظهور درآوردن استعدادهای خلاق و بسط مشارکت اجتماعی است.

ماکس کاپلان (Max Kaplan) متولد شهر میلواکی است. جامعه شناسی که موزیسین هم بود. دکتر کاپلان یک ویولونیست بود که در مورد آموزش موسیقی هم بسیار نوشته است. نوشته‌های او از جامعه‌شناسی و موسیقی همچنان خواننده‌های بسیاری دارد.

کا‌پلان در کتاب فراغت در آمریکا که یکی از کتابهای کلاسیک فراغت محسوب می‌شود ابعاد متعددی را برای فراغت در نظر گرفته است. از نظر او فراغت آنتی تز کار است؛ خاطرهای دلپذیر و نوعی تخلیه هیجانات روحی است. نوعی رهایی از وظایف اجتماعی، ادراک روانی آزادی و فعالیت فرهنگی است و سرانجام سرشتی از نوع بازی دارد.

خانم مارگارت مید (Margaret Mead) در دسامبر 1901 در فیلادلفیای آمریکا به دنیا آمد. پدر وی، ادوارد شروود مید، استاد مالی در دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا بود. او سابقه تدریس در دانشگاه پنسلوانیا دارد و در دانشگاه لینکلن گروه مردم شناسی خود را تأسیس کرد. ایشان در سال 1970 به دانشگاه رودآیلند به عنوان استاد برجسته جامعه شناسی و مردم شناسی پیوست. کتاب بلوغ در ساموئای او پرفروشترین کتاب در حوزه انسان‌شناسی تاکنون بوده است. او در اثر سرطان لوزالمعده در 15 نوامبر 1978 درگذشت برای اطلاعات بیشتر راجع به ایشان می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

مارگارت مید بین فراغت قدیم و جدید نمایز قائل شده است و درباره فراغت جدید نوشته است زمان آزاد شده از امر تولید به تدریج به زمان مصرف تبدیل شده است ولی هنوز فراغت تحت سلطه کار است از آن جهت فراغت زمان تجدید قوا است.

۳ ۰