مکان‌های مورد استفاده برای فراغت بر فعالیت‌های فراغتی بسیار تاثیرگذار است و رفتارهای فراغتی هم بر مکان‌ها و جغرافیای آن تاثیر دارد. کلیه فعالیت‌های فراغتی در مکان‌ها اتفاق می‌افتد و اوقات فراغت در مکان‌های ساخته شده برای فراغت گذرانیده می‌شود.

دسترسی یکی از موضوعاتی است که در جغرافیای فراغت بسیار مهم است. معمولا ارائه دهندگان خدمات فراغتی می‌خواهند خدمات خود را در نزدیک مراکز پرجمعیت قرار دهند تا بیشترین بهره را از مکان فراغتی ببرند. به خاطر همین موضوع اکثر مراکز خرید و مراکز تفریحی معمولا در مرکز شهر واقع می‌شوند. چه بسیار مکان‌های فراغتی تاریخی که با وجود تاریخچه غنی نتوانسته‌اند به مکان توریستی مهمی تبدیل شوند چرا که دسترسی مناسبی برای آنها وجود ندارد.

در تحقیقی مشخص شده است آسیایی‌ها به ترتیب به لس آنجلس، لاس وگاس و سان فرانسیسکو سفر می‌کنند. آنها شهرهایی از آمریکا را انتخاب می‌کنند که نزدیک دریای آرام قرار دارند و به قاره آسیا نزدیک‌تر است. همچنین مشخص شد که ترجیح اروپایی‌ها برای مسافرت به آمریکا میامی است و این موضوع نشان می‌دهد گردشگران مکان‌های نزدیک به محل سکونت خود را با توجه به هزینه و زمان انتخاب می‌کنند.

جغرافیای فراغت و اطلاعات مربوط به توزیع مکانهای فراغتی و الگوهای مسافرتی نشان می‌دهد که فراغت در مکان‌هایی رخ می‌دهد که در نزدیکی شهرها باشد. افراد به پارک‌های نزدیک محل خود بیشتر از پارک‌های ملی و بزرگ سر می‌زنند. این مسئله را می‌توان با مفهوم اثرات فاصله توضیح داد. این موضوع نشان می‌دهد فاصله و مسافت بر تعامل افراد بر مکانهای فراغتی تاثیرگذار است. افراد مصرف‌کننده‌های باهوشی هستند که از زمان و منابع خود به شکل بهینه استفاده می‌کنند.

محققان بیان می‌کنند که مکان‌های فراغتی در الگوی مدونی در یک شهر توزیع شده‌اند و جابجایی ساکنین شهری برای مقاصد فراغتی در اطراف شهر و حومه مانند یک کمربند است.  الگوی توزیع مکانی فراغت، کمربند تفریحی کلانشهر (REBAM= recreational belt around metropolis) نیز نامیده می‌شود. این الگو برگرفته از سه عامل است:

  • نیاز به تفریحات آخر هفته
  • فعالیتهای توسعه‌ای تفریح با توجه به مکان زمین
  • ارتباط مکان‌ها با شبکه حمل و نقلی

افراد در آخر هفته خود فراغت هفتگی خاصی را دنبال می‌کنند. برخی تصمیم می‌گیرند به مکان‌های تاریخی بروند، برخی مکان تفریحی را ترجیح می‌دهند، برخی هم مکان‌های فرهنگی را دوست دارند. هر کدام از این اماکن در مکان خاصی  واقع شده ات که با بررسی میزان حضور افراد در مناطق خاص فراغتی می‌توان به جمع‌بندی راجع به مکان‌های پرتردد فراغتی رسید.

دسترسی مکان‌های فراغتی به وسایل نقلیه عمومی از مواردی است که در میزان حضور افراد تاثیر دارد. مطمئنا یک مکان با امکانات کمتر ولی با دسترسی راحت می‌تواند گزینه معقول‌تری برای گران فراغت نسبت به مکانی با امکانات خوب اما دسترسی دشوار باشد.

موضوع مهم دیگر دسترسی به دیگر مکان‌های فراغتی است. برخی مکان‌ها هستند که دسترسی خوبی دارند اما به دیگر مکان‌های فراغتی دسترسی ندارند. یعنی شما با حضور در آن مکان باید به طور کامل قید حضور در دیگر مکان‌های فراغتی را بزنید. افرااد معمولا ترجیح می‌دهند در مکانی حضور داشته باشند که برای رفتن به مقصد بعدی چالش دشواری نداشته باشند.

۱ ۰