افراد در جوامع مدرن نسبت به 100 سال قبل، زمان آزادتری دارند، اما زمان محدودیت بیشتری برای افراد دارد. در گذشته افراد بیشتر زمان خود را درگیر تأمین نیازهای اولیه و امنیت و ... بوده‌اند و زمان زیادی برای زمان آزاد وجود نداشت. در زندگی مدرن امروز زمان‌های آزاد بیشتری برای افراد وجود دارد اما محدودیت‌ها و دزدهای زمان بیشتری وجود دارد. فقط داشتن یک گوشی هوشمند و برنامه‌های پیام‌رسان باعث می‌شود که برای جواب دادن به آنها بخش زیادی از زمان خود را از دست دهیم. فضای مجازی هم زندگی دومی را برای ما تعریف کرده است. وضعیت پیچیده‌ای وجود دارد نه می‌شود به مدرنیته توجه نکرد و بیرون از آن حرکت کرد و از طرف دیگر پذیرش مدرنیته با پذیرفتن تمام قواعد و محدودیت‌های آن مساوی می‌باشد.

شاید فکر کنید کاش هیچ محدودیت زمانی وجود نداشت اما اگر تمام محدودیت‌های زمانی ناپدید شود، جهان به هرج و مرج می‌افتد. پارک‌ها با جمعیت عظیمی روبه‌رو می‌شوند، ورودی موزه‌ها مسدود می‌شود و معنی فعالیت‌ها، سرگرمی‌ها و تفریحات بسیاری که به طور مستقیم از محدودیت به وجود می‌آید، ناپدید می‌شود.

به نظر می‌رسد روشن است که در حال حاضر تمایز بین کار و زمان آزاد بسیار کم شده است. زندگی مدرن شیوه‌ای از زندگی را به وجود آورده است که در آن زمان به عنوان باارزش‌ترین کالای جهان امروز به حساب می‌آید. در این بین فراغت را با توجه به مدرنیته می‌توان به دو صورت تقسیم‌بندی کرد:

1- فراغت مدرن

2- فراغت سنتی

فراغت مدرن: شکلی از گذران اوقات فراغت که بیشتر مبتنی بر الگوهای زندگی مدرن است. این شکل از فراغت با صنعت و فناوری امروزی پیوند دارد و با نوگرایی همراه و کمتر رویکردهای سنتی در آن لحاظ می‌شود. فراغتی که گذشته را به فراموشی سپرده است و با واقعیت امروز تطابق دارد. طرفداران این نوع فراغت را نوجوانان و جوانان بیشتر تشکیل می‌دهند. البته این نوع فراغت به هزینه قابل توجهی هم نیاز دارد که باعث می‌شود افرادی در این نوع فراغت حضور داشته باشند که از نظر مالی در شرایط متوسط روبه بالا قرار داشته باشند.

فراغت سنتی: شکلی از گذران اوقات فراغت که بیشتر مبتنی بر الگوهای قدیمی و ساده زندگی بوده و بر رویکردها و قالب‌های مذهبی افراد استوار است مانند حضور در مساجد و تکایا.  این نوع فراغت شکل سنت به خود دارد و معمولا نسل به نسل به امروز منتقل شده است. طرفداران این نوع فراغت بیشتر در قشر سنی میانسال به بالا حضور دارند. شرایط مالی معمولا نقشی در انتخاب این نوع فراغت ندارد و افراد از وضعیت‌های مالی مختلف در این نوع فراغت حضور دارند.

۲ ۰