باید توجه داشت که فراغت یک بخش اساسی از سلامت و تندرستی مردم است. به خاطر همین موضوع دسترسی به فضاهای باز کافی و اماکن فراغتی در سراسر یک شهر مهم است. از کودکان تا افراد سالمند که توانمند یا ناتوان هستند چه مرد و چه زن همه به فرصت‌هایی برای آرامش، دیدار دوستان، ورزش کردن، بازی کردن و تفریح نیاز دارند. فضاهای باز به خاطر دلایل بسیاری باارزش محسوب می‌شوند. این فضاها برای امکان وجود محیط‌های طبیعی و جلوه زیبا دادن به مکان‌های شهر مثل مکان‌های تاریخی یا باستانی و مکان‌های عمومی لازم است. فضاهای تفریحی به شهر روح تازه‌ای می‌دهد.

فعالیت‌های فراغتی که در بیرون از خانه انجام می‌شود بیشتر جنبه جمعی و مشارکتی دارد و نیازمند فضا و امکانات ویژه‌ای است. این فضاها از این جهت اهمیت دارد که فضایی جاذب برای جامعه هستند و زمینه‌ای برای تعامل اجتماعی و گذران اوقات فراغت از نظر تفریح، سرگرمی، ورزش، مطالعه و استراحت و تفریحات طبیعت محور است. این فضاها اهمیت قابل توجهی در بهبود کیفیت زندگی ساکنان و پایداری محیط منطقه دارد.

همچنین این فضاها فواید سلامتی محسوسی مثل کاهش استرس‌ها و فشارهای روانی، خنک سازی و متعادل ساختن دمای منطقه، کاهش صداهای مزاحم، تولید اکسیژن و هوای تازه و ایجاد فرصت برای شرکت در فعالیت‌های بدنی دارد. برای از میان برداشتن رفع یکنواختی منطقه و دادن منظر زیبای بصری هم این فضاها مهم می‌باشند.

برگرفته شده از مقاله راهبردهای ارتقای عملکردی فضاهای گذران اوقات فراغت(دکترعلیزاده و همکاران، 1392)

فضاهای فراغت

۲ ۰