شرایط بد زندگی و رخدادهای منفی در زندگی هیچکس قابل حذف نمی‌باشد. هر کسی به میزان خاصی در زندگی خود احساسات منفی خاصی را تجربه می‌کند. در شرایط بد زندگی و برای عبور از آن یک فرد باید بتواند دوام بیاورد و شرایط را تحمل کند. ما در هیج جای سیستم آموزشی یاد نمی‌گیریم که چگونه با بحران‌های زندگی روبه رو شویم. به همین دلیل در مشکلات زندگی دچار فروپاشی می‌شویم و از مسائل و مشکلات زندگی هم بحران می‌سازیم. احساسات منفی را نمی‌توان از بین برد و اشتباه است که بخواهیم آن را سرکوب کنیم. هر احساسی در جای خود ارزش و اهمیت دارد. این احساسات منفی است که باعث می‌شود قدر احساسات مثبت را بدانیم. همانطور که نیاز به گرسنگی باعث وجود داشتن لذت سیری می‌شود. اما ما نباید در احساسات منفی خود باقی بمانیم و خود را در احساسات منفی قفل کنیم.

ما باید بتوانیم احساسات منفی خود را مدیریت کنیم. معنای مدیریت این نیست که احساسات منفی را سرکوب کنیم یا آنها را نادیده بگیریم. همچنین به این معنی هم نیست که احساسات را رها کنیم تا روحیه و زندگی ما را نابود کند. مدیریت بیشتر به این معنی است که ما باید بپذیریم این احساسات وجود دارند اما سعی کنیم آسیب کمتری را از این احساسات دریافت کنیم.

برخی از اتفاقات در زندگی ما باعث استرس شدید می‌شود. برخی از این رخدادها می‌تواند منجر به بروز احساس ناتوانی و ترس در افراد شود. اینجا جایی است که اوقات فراغت می‌تواند وارد شود و تاثیرگذار باشد. هر فرد با استفاده از اوقات فراغت می‌تواند معنای جدیدی از زندگی برای خود دست و پا کند و تولد دوباره‌ای داشته باشد. به عبارت دیگر فراغت راهی است برای مقابله با رخدادهای منفی زندگی مانند از دست دادن دوست داشتنی‌های زندگی.

فراغت یک منبع برای محافظت از احساسات و کنار آمدن با مشکلات است و چنین تجربه‌ای ممکن است پایه و اساسی برای برگشت به زندگی و توسعه فردی پس از یک رویداد منفی زندگی باشد و می‌تواند درک کاملتری از زندگی برای فرد ایجاد کند. فعالیت‌های فراغتی بر کنار آمدن با وقایع منفی زندگی و مشکلات، ایجاد خوش بینی در مورد آینده و کمک به بازسازی زندگی کمک می‌کند.

در اروپا دوره‌هایی با هدف کمک به جوانان با تجربه کردن دشواری‌های زندگی فراهم می‌شود. به طور خاص این برنامه‌ها کمک می‌کند تا نوجوانان و جوانان با غم و اندوه در زندگی خود مقابله کنند و شامل تجربه تفریحات خارج از خانه با ماجراجویی‌های خاص است. این برنامه‌ها توسط انجمن‌های تفریح و سرگرمی برای کمک به جوانان برای یادگیری زندگی کردن در شرایط از دست دادن دوست داشتنی‌ها طراحی شده است.

فعالیت‌های اوقات فراغت ویژگی‌هایی دارد که باعث می‌شود احساسات منفی از ما دور شوند و بتوانیم تجربه‌های تلخ زندگی و شکست‌ها را سریع‌تر فراموش کنیم. به عنوان مثال زمانی که به فعالیت فراغتی مورد علاقه خود می‌پردازیم ما در آن فعالیت غرق می‌شویم و برای مدتی فراموش می‌کنیم چه اتفاقاتی در زندگی افتاده است. همچنین بسیاری از فعالیت‌های فراغتی می‌تواند به ما دوباره حس مفید بودن بدهد. ما در یک فعالیت فراغتی می‌توانیم شکست بخوریم و دوباره بعد از شکست بلند شویم و تلاش مجدد کنیم تا فعالیت را درست انجام دهیم.

فعالیت اوقات فراغت نقشه کوچکی از فعالیت‌های زندگی می‌تواند باشد. جایی که می‌توانیم زندگی واقعی خود را بهتر ببینیم و درک کنیم.

۲ ۰