ورزش یکی از فعالیت‌هایی است که افراد زیادی در جامعه به آن علاقمند هستند. معمولا افراد کمی پیدا می‌شوند که هیچ ورزشی را دوست نداشته باشند و ورزش خاصی را دنبال نکنند. عدم رعایت و توجه به بعضی نکات می‌تواند بین ما و ورزش فاصله بیندازد. برخی اوقات عدم آگاهی باعث می‌شود برخی افراد نتوانند ورزش درستی را  برای خود انتخاب کنند. در ادامه متن می‌خواهیم برخی موضوعات که برای انتخاب ورزش مهم هستند را مرور کنیم.
انتخاب ورزش لذت‌بخش
اولین مرحله برای انتخاب یک ورزش، شناخت خود است. اینکه بدانید چه ویژگی‌هایی دارید، چه روحیاتی دارید و به چه نوع فعالیت‌هایی علاقمند هستید. به هیجان علاقه دارید یا آرامش، ورزش جمعی یا ورزش انفرادی، محیط روباز یا محیط سربسته. بعد از اینکه شناخت نسبی از وضعیت خود پیدا کردید می‌توانید لیستی از ورزش‌های مورد علاقه خود تهیه کنید و ورزش مورد علاقه و متناسب با روحیه خود را پیدا کنید.
انتخاب بیش از یک ورزش
ما در بخش قبلی صحبت از لیست مورد علاقه کردیم چرا که حتی زمانی که شما ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهید نیاز است برخی اوقات برای فرار از یکنواختی و تغییر روحیه خود ورزش دیگری هم به عنوان تفریح انجام دهید. معمولا یک ورزش به عنوان ورزش اصلی و چند ورزش به عنوان ورزش جانبی باید انتخاب کنید. سخت است که هر روز یک فرد بخواهد ورزش خاصی را در طی سالیان طولانی تکرار کند. برخی روزها نیاز است ورزش‌هایی انجام دهید که کمی شما را از یکنواختی بیرون بیاورد. پس مورد بعدی این است که جایگزین‌های ورزش خود را انتخاب کنید.
تصمیم راجع به تغییر شدت ورزش
تغییر شدت ورزش از این جهت مهم است که شما بعد از مدتی در یک ورزش به یکنواختی می‌رسید و دیگر چالش‌هایی که در ابتدا با آنها روبه‌رو بودید را ندارید. به همین خاطر نیاز است اهداف جدیدی که برای شما چالش ایجاد می‌کند را انتخاب کنید. به عنوان مثال یک مسیر را با سرعت بیشتری طی کنید یا مسیر بیشتر یا متفاوتی را برای خود انتخاب کنید. ضمن اینکه روحیه و شرایط ما در روزهای مختلف، متغیر است. ما با توجه به شرایط روحی، جسمی و ذهنی داریم باید تصمیم بگیریم به چه میزان و با چه شدتی ورزش کنیم. توجه به این موضوع، شرایط ایجاد دل‌زدگی از ورزش در ما کاهش پیدا می‌کند.
انتخاب ورزش در دسترس و مانا
موضوع مهم بعد این است که به ورزش مورد علاقه‌ای که انتخاب کرده‌ایم، دسترسی نیز داشته باشیم. به عنوان مثال بازی گلف شاید برای بسیاری افراد خیلی جذاب باشد اما در در چند شهر کشور شرایط و زمین گلف برای ورزش وجود دارد. با این فرض که زمین گلف هم وجود داشته باشد چه میزان از افراد جامعه توانایی مالی حضور در یک باشگاه گلف به صورت منظم را دارند. پس نیاز است از لحاظ مالی هم توان کافی برای پرداختن به ورزش وجود داشته باشد.
اختصاص یک ساعت معین در روز به ورزش
در هر کاری مهم است زمان خاصی برای فعالیت در نظر گرفته شود. اگر ساعتی را اختصاص ندهید ناخودآگاه این اتفاق در ذهن شما می‌افتد که این فعالیت آنقدرها هم مهم نیست که بخواهد انجام شود. پس اگر قصد جدی برای ورزش کردن دارید باید زمانی را به ورزش اختصاص دهید تا فعالیت‌هایتان را براساس آن تنظیم کنید. انضباط شخصی موضوعی است که در فعالیت‌های مختلف و اهداف مختلف به آن نیاز پیدا می‌کنید.
عضویت در یک کلاس یا تیم ورزشی
عضویت در یک کلاس ورزشی یا تیم ورزشی به این جهت خوب است که ما معمولا ذاتا اجتماعی هستیم. تعامل اجتماعی و صحبت با دیگران یکی از نیازهایی است که در هر انسانی وجود دارد. افرادی که مشکلات و مسائل شما را دارند بهترین افراد برای اشتراک چالش‌ها و دغدغه‌ها هستند. بسیاری از اوقات پیش می‌آید که شما روحیه ورزش کردن ندارید اما با دیدن افراد دیگر کلاس که مشتاقانه در ورزش حضور دارند، روحیه شما هم تغییر می‌کند. بدین خاطر حضور در یک باشگاه ورزشی می‌تواند نسبت به تمرین اختصاصی در خانه پایدارتر دنبال شود.
انتخاب ورزش متناسب با سلامتی
ورزش و سلامتی ارتباط مستقیمی با هم دارند. شما نمی‌توانید بدون توجه به شرایط سلامتی خود دست به انتخاب ورزش بزنید. شدت ورزش، محیط ورزش، ابزار و تجهیزات ورزشی باید متناسب با سلامتی شما باشد. توجه نکردن به این مسائل نه تنها باعث حس درماندگی و ناتوانی در شما می‌شود بلکه خطرات سلامتی هم برای شما در پی خواهد داشت. در این زمینه می‌توانید از متخصصین مربوط استفاده کنید.
انجام ورزش به همراه یک دوست
وجود یک دوست همراه در ورزش متفاوت از افرادی است که شما در یک باشگاه آنها را ملاقات می‌کنید. فردی که همیشه با شما ورزش می‌کند و در زمان‌های خاص و نداشتن انگیزه با دیدنش به سمت ورزش سوق پیدا می‌کنید. یکی از چیزهایی که در ورزش مهم است موضوع حال خوب است. حال خوبی که بسیاری اوقات با دیدن و همراهی افرادی که دوستشان داریم، اتفاق می‌افتد.
تصمیم راجع به مربی خصوصی
برخی افراد ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی دارند. به عنوان مثال دوست دارند فعالیت‌هایشان توسط فرد دیگری ارزیابی شود و تا زمانی که مورد تائید یک فرد متخصص قرار نگیرند دائم در فعالیت، دچار وسواس و تردید می‌شوند. آنها به فردی نیاز دارند تا از برنامه روزانه آنها آگاهی داشته باشد و بازخوردهای مناسبی به آنها ارائه دهد. برخی افراد دیگر دوست ندارند فعالیت‌های آنها پایش شود و بیشتر به دنبال حس استقلال و آزادی در فعالیت‌هایشان هستند. اینکه خودشان تصمیم بگیرند که در چه محیطی، با چه شدتی ورزش کنند. تصمیم نسبت به داشتن مربی خصوصی به بسیاری از عوامل دیگر مانند شرایط مالی، تخصص فرد، تخصص مربی و و موارد دیگر بستگی دارد.

۱ ۰